woensdag, december 13, 2006

De kerstboom

Bij het lezen van de mail kwam ik onderstaand relaas tegen over een kerstboom.


Het leven van een kerstboom

Het hele jaar sta ik heerlijk in het bos,
niet in een standaard, maar gewoon lekker los.
De hele familie gezellig om me heen.
allemaal, net als ik, op een been.

Maar dan komt december, fijn voor de mensen.
Wij bomen kunnen wel iets anders wensen,
Mannen met bijlen om ons te kappen
staan doodleuk je hele familie om te hakken.

Daarna liggen we op een hoop in de wagen.
Ik lig bovenop dus mag ik niet klagen.
Bij de handelaar liggen wij op de grond,
een nare ervaring als je eerst altijd stond.
Dan het gezeur van klanten over ons figuur
wij zijn te vol, te kaal of te duur.

Er gebeurt heel wat voor men de koop sluit,
ze pakken je bij de nek en schudden je uit.
Je verlangt naar de plek vanwaar ze je haalden
per klant verlies je tientallen naalden.

Maar het ergste komt als je bent verkocht,
wat men dan uithaalt is zeer ver gezocht
Je wordt in een hoek van de kamer geplant
met een piek op je kop en een bal in de hand.

Pas tegen de avond is men met je klaar,
ik zit onder de kaarsjes en engelenhaar.
Ik denk: dat is dat, terwijl ik geeuw
maar dan komt ma met de spuitsneeuw.

Ze hadden zitten piekeren onder het eten,
wat ze toch aan mij hadden vergeten
Zo sta ik een aantal dagen voor gek
en dan halen ze mij opnieuw van mijn plek.

Alles gaat eraf, want ik wordt afgetuigd.
Ik voel me vrij en mijn hart juicht.
Dan pakken ze me beet, ik ben wat verwonderd.
Ik word zonder meer het raam uitgedonderd.

Zeker 15 jongens rennen op mij af,
slepen mij naar huis in een snelle draf.
Eindelijk zijn we er na een half uurtje
en gooien me dan in een schuurtje.

Daar ben ik niet de enige boom.
Ik ben weer bij mijn familie en denk dat ik droom.
Op een avond gaan wij weer op een hoop,
samen met mijn buurman dennenboom "Stoop".

Dat is het laatste wat ik weet,
daarna werd het verschrikkelijk heet.


Geen opmerkingen: