vrijdag, augustus 13, 2010

Lekker hapje

Wat doe je als het vakantie is en je niet wilt poetsen?? Juist, je gaat "iets"bakken.
Nu had ik gisteren al een appeltaartje gebakken maar mijn bakwoede was nog niet gestilt. Vriendin M., die morgen haar verjaardag viert, had gevraagd of ik "Oma's langevingertaart" voor haar wilde maken (zie deze post ). Maar dat is niet echt bakken, dat is meer bezigheid voor heel even.......

Daarom dit recept van vriendin Nien. Een echt top-recept, in ons gezin met graagte gegeten, als het is afgekoeld. Klinkt misschien gek, maar afgekoeld is ie echt vééél lekkerderder.

Je neemt een quichevorm en vet die in..................
Bekleden met bladerdeeg (pizzadeeg zal ook wel kunnen, denk ik).

Echt goed bekleden zodat er geen gaatjes meer te zien zijn........


Op deze bodem leg je plakjes bacon (ong een ons).........

Hierop strooi je geraspte kaas. Niet te veel, ik heb een voordeelzak van AH en die deel ik in drieën, één derde gaat op de bacon, dan beleg je dit met ham (gewoon, gekookte achterham) en daarop strooi je weer éénderde van de geraspte kaas, nog een laag ham en een laag kaas........


Dan snipper je een uitje en wat knoflook en je klutst 6 eieren. De ui en knoflook erbij en dan een goeie scheut bruschetta-kruiden (de mijne komt van de Hema).


Dit mengsel verdeel je over de quichevorm...................


zodat het er ongeveer zo uitziet.............


Dan gaat ie een uur de oven in, op 200C.......

Na 10 minuten in de oven ruik je het al...... Heerlijk!!
Hij gaat wat bol staan , maar als ie afkoelt zakt het weer in.
Poosje wachten en dan..... Smullen maar!!

Je moet echt maar een klein stukje nemen want het vult behoorlijk (is ook een echte calorie-bom volgens mij, maar hé, 't is vakantie......)
En anders neem je toch gewoon nog een stukje........................

Geen opmerkingen: